Moda

Modna kolumna: Posle Karla

Kada je Karl Lagerfeld preminuo 19. februara u 85. godini, sledili su odjeci žalosti. Nikada nisam toliko puta pročitala reči „Kraj jedne ere“ kao u toku sledećih nekoliko dana i odjednom ljudi koji nisu ni znali niti su se zanimali za modu počeli su da izjavljuju saučešće legendarnom kreativnom direktoru, dizajneru, fotografu… teško je svrstati Karla Lagerfelda pod jednim zanimanjem. Možda je najtačnije reći „ikona“.

Radeći u modnom magazinu, šokiranost njegovom smrću bila je opipljiva. Lagerfeld nije obeležio jednu eru, već više njih, započinjući svoju karijeru posle Drugog svetskog rata u modnim kućama Balmain i Patou. Ispratio je komercijalnu modu u raznim, često kontradiktornim fazama. Postao je kreativni direktor Chanela 1983. godine i ostao je na toj poziciji do svoje smrti, uspevajući da osveži jednu od najpopularnijih, da ne kažem najbitnijih, modnih kuća iz prelaza jednog veka u drugi, ipak održavajući svoj prepoznatljiv ukus i stilsku autentičnost. Nalik kameleonu, Karl Lagerfeld obeležio je više era, kojima je na čelu najčešće bio upravo on. Čak i sa punih 85 godina, njegova smrt bila je šokantna zato što je u neku ruku delovao besmrtno.

S druge strane, nije bilo potrebno puno vremena da se pokrene javna kritika o njegovoj personi. Navodno je bio rasista, homofob i otvoreno je prozivao žene punije građe. Govorio je da žene koje insistiraju da moda treba biti inkluzivnija su iste te koje sede u fotelji, jedu čips i kritikuju tanke manekenke zato što nisu dovoljno motivisane da smršaju. Setimo se da je i njegova mačka Šupet, koja je sama po sebi postala zvezda celebrity sveta, nasledila čitavo njegovo bogatstvo. Jasno je da je Karl Lagerfeld pre svega bio (i ostao) kontroverzan.

Svojim belim repom, tamnim naočarima i crnim rukavicama koje nikada nije skidao, delovao je nešto nalik karikature nedostižnog modnog sveta. Neizmerno uspešan i inovativan, ali istovremeno okrutan, a nekada čak i banalan, predstavljao je stari poredak bogate industrije. Pristup modi mu je bio pre svega elitistički, sa jasnim podelama i naglaskom na isključivanju, verovanjem da je bezobrazluk opravdan genijalnošću. Pitam se koliko je toga bila istinito, a koliko farsa u ime kreiranja persone koja će da stoji iza njegovih dela kojima je celog života bio posvećen?

Uprkos kritikama i uspesima koje mu je provokativni karakter doneo, često se provlačilo da je njegova kontroverzna ličnost jednostavno pitanje PR-a. Međutim, kako se očekivanja od nove modne industrije menjaju, moguće je da je čak i čuveni Karl Lagerfeld počeo da preispituje svoje stavove ili barem dokle će ga ti stavovi dovesti. Pre nego što je preminuo, modna kuća Chanel izjavila je da će prestati da koristi krzno, iako je do tog trenutka Lagerfeld jasno i glasno izjavljivao da je „pro-fur“ u svakom domenu. Isto tako, Chanel je u 2018. godini prvi put počeo da prodaje komade u „plus size“ brojevima.

U trenutku kada se modna industrija, kao i druge medijske i zabavne industrije, trudi da bude odgovornija u odnosu na javnost, Karl Lagerfeld opstao je kao poslednja relikvija svog doba. Nepokolebljiv, zauvek će podsećati na modni svet koji je bio šokantan, nerazuman, vulgaran i nezamenljiv. Danas prisustvujemo nečemu drugačijem, sa izraženom dozom političke i moralne odgovornosti koja se ne može ignorisati. Lagerfeldova persona prolazila je upravo zato što je on Karl Lagerfeld, ali da dođe neko novi sa sličnim stavom ne bi imao toliko sreće. Naši odnosi prema brendovima su se promenili, a to možda i nije tako loša stvar. Od voljenih brendova i ljudi koji stoje iza njih zahtevamo više od pukog talenta – potrebno nam je poverenje i moralni kod.

Više neće biti nijedan kao što je bio Karl Lagerfeld i njegova smrt zaista obeležava kraj jedne ere. On je jasno izražavao šta mrzi a šta voli, jedno je uvek stajalo nasuprot drugom. Danas postaje sve popularnije mišljenje da ako nešto voliš, ne moraš automatski nešto i da mrziš zauzvrat. Devetnaesti februar nas je ostavio sa mnogim pitanjima. Da li smo preveliki idealisti ako očekujemo odgovornije ponašanje od nove generacije dizajnera? Da li modni svet inherentno treba za sobom da vuče i političku odgovornost? Da li će zbog toga postati suvoparno i dosadno? Posle Karla Lagerfelda, da li će moda ikada biti ista?

(cosmopolitan.rs)